opdrachten.jpg

Knokige skills set van kunstenaar op zoek naar workout

Andrew Simonet, een Amerikaanse choreograaf, richt in 2006 Artists U op. Hij kon het niet langer aanzien dat briljante kunstenaars een kwijnend bestaan leden. Terwijl ze zoveel goeds te brengen hebben.

Nu levert Artists U ontwikkelprogramma’s voor kunstenaars. Geen adviezen, alleen een spiegel om anders te kijken. Gratis. Kunstenaars moeten zelf in actie komen. Artists U laat zien welke skills je als kunstenaar nodig hebt om je te positioneren. Zodat er een balans ontstaat tussen het benutten van je talent, plezier hebben en geld verdienen.

Het werkt!
Ik kreeg een download van Simonet’s e-book van mijn workshop-partner Maarten van den Berg. Bij deze de link: Artists U. Voor iedereen te downloaden. Een must voor mensen die hun organisatie met kunst en cultuur willen vaccineren tegen kramp en uitzakken.

Maarten: “Dit boek heeft me geleerd hoe ik nee zeg en focus aanbreng. Ik heb beter zicht gekregen op wat ik zelf wil, waar ik goed in ben en wanneer ik waarde toevoeg voor anderen (en geld kan vragen).”

Cultureel DNA en cultuur
Simonet start met kunstenaars te bedanken dat ze deze belangrijke rol hebben gekozen. Hij spoort ze aan om door te gaan met wat ze doen. Ook als zij niet begrepen of gewaardeerd worden.

1 canstockphoto2595194-

Ze hebben een missie, die groter is dan zijzelf. Ze zijn in staat om mensen te verbinden. Dat geeft hen invloed en vervulling.

Een raam in een blinde muur
Ik blader door het boek. De witte stukken op de pagina’s naast de teksten zijn hard nodig om mijn gedachten en associaties de ruimte te geven. De aangereikte spiegel laat mij de hindernissen van een kunstenaar zien.

Die hindernissen staan soms op een onverwachte plek. Of hebben vaak een andere kleur dan ik gewend ben. Ik kijk de kwetsbaarheid en onzekerheid van creatievelingen in de ogen.

“Waarom gaan ze niet voorwaarts?”, krijgt voor mij een ander perspectief.

Innerlijk kompas
Ik heb altijd al in het hoofd van een kunstenaar willen kruipen. Naar aanleiding van een ingeving begint hij gewoon. Ergens. Op driekwart van het doek, met een kwakje verf. Of met een paar akkoorden muziek. Zonder dat hij van tevoren precies weet, waar hij uit gaat komen.

Ik probeer me voor te stellen hoe het zou zijn als 0,1% van alle werkende mensen deze gave zou hebben. Wat zou er dan gebeuren?

Hart onder riem
Simonet: “Er zijn mensen die niet hard werken. Er zijn mensen die niet om kunnen gaan met complexe problemen. En er zijn mensen die geen tijd willen investeren. Kunstenaars zijn niet dit soort mensen.”

“Kunstenaars werken ongelofelijk hard en ze weten hoe ze moeten bereiken wat maar weinig mensen kunnen:
• Ze kunnen zich iets voorstellen dat nog niet bestaat;
• Ze maken een plan om het te creëren;
• Ze doen het zware werk om het tot stand te brengen, leren van gemaakte fouten en veranderen hun aanpak bij veranderende omstandigheden;
• En ze leveren een concreet resultaat.”

Ongelijke maat
Simonet vervolgt: “In de zakenwereld zijn mensen die dit kunnen een executive of een programmamanager. En er zijn overigens maar weinig mensen die hier echt goed in zijn.

2 canstockphoto27487050-

Dit stukje tekst raakt mij. Het laat heel zuiver zien hoe de context een bepaalde lading geeft aan een situatie of het juist ontneemt.

Bewijs leveren
Simonet heeft gelijk. Eén van mijn oude professies levert daar het bewijs voor: functiewaardering.

Daarmee bereken je de relatieve zwaarte van verschillende soorten functies ten opzichte van elkaar. Zo kan je een fair beloningssysteem ontwerpen.

Meten is weten
In functiewaardering krijg je meer punten voor het creëren van nieuwe dingen dan voor het veranderen van bestaande. Voor het eerste heb je niet alleen professionele kennis nodig maar ook conceptueel denkvermogen.

Maar die extra evaluatiepunten kan je als kunstenaar alleen verzilveren als je waarde toevoegt, die direct in geld uit te drukken is. Bijvoorbeeld in budget dat uitgegeven mag worden. Of een bijdrage in de omzet van een business unit.

3 Kleuren op wand door pak

Het werkt wel de ene maar niet de andere kant op?
In de oude wereld worden niet genoeg nieuwe dingen bedacht. Maar functie indelingen en beloningen veranderen daar (nog) niet.

Aansprekende nieuwe wegen zijn strategisch van topprioriteit. Maar creatievelingen die nieuwe verbindingen kunnen maken, passen niet in het systeem. Daardoor blijven zij qua invloed en beloning achter.

Ballast overboord
De noodzaak om innovatiever te worden, is doorgedrongen. Maar de rituele verbranding van functietitels, enkelvoudige waarheden van experts en geoormerkte budgetten moet nog beginnen.

We kunnen lastig vaststellen welke ontwikkelingen komen en helemaal welke blijven. Dus heeft het geen zin meer om vooraf verantwoordelijkheden te fragmenteren en vast te zetten. Dat geeft ergens ballast dat in de lucht moet worden gehouden, waar een klant niet voor wil betalen.

Flexibele teams
Iedereen heeft puzzelstukken voor de toekomst in handen. En die liggen nooit op voor de hand liggende plekken. Kunstenaars zijn door hun verbeeldingskracht goede gidsen voor medewerkers en leidinggevenden. En die aanwijzingen zijn hard nodig.

4 canstockphoto21075105

Misschien moeten we dan maar eens een e-book maken voor medewerkers die uit hun kantoortuin bevrijd willen worden. Geen adviezen, alleen een spiegel om anders te kijken. Gratis. Ze moeten dan wel zelf in actie komen. Voor hen is dat een tegenovergestelde beweging vergeleken bij de kunstenaars. Dat betekent ladder af en weer landen in zichzelf.

Eigenlijk is het raar dat dit zoveel moeite kost. Wie wil er niet bevlogen en betekenisvol aan het werk zijn?

Wie gaat er eerst?
Als de temperatuur van een patiënt omhoog gaat. En de pols omlaag. Dan ontstaat er op een gegeven moment een kruis op papier. Dan is het niet meer de vraag of een patiënt gaat overlijden, maar wanneer.

Voor mij is het nog een vraag wie dan het eerst de geest geeft. De mensen die zo trouw als een hond achter hun bureau zijn gebleven. Of de organisatie zelf.

5 Dog in suit

De vakantieperiode is bijna over. We hebben nog maar 4 maanden om 2015 tot een mooi einde te brengen. Ik heb nog zoveel plannen en ideeën. Jij ook?

Of niet? Dompel je dan eens onder in bovenstaand e-book. Of stuur de link door naar een jou bekende kunstenaar. Laat je me weten wat j(ulli)e ermee kun(nen)? Ik hou wel van een vuurtje stoken.

Britta Bouma – Hidden Values