opdrachten.jpg

Met achteruit leren sprongen vooruit

“Het is 2025, je wordt wakker en wilt naar je werk. Maar dat bestaat niet meer. Je wilt gaan solliciteren bij een ander bedrijf in jouw branche. Maar je branche bestaat ook niet meer. Eenzelfde soort baan dan? Je raadt het al… ook weg! Alle banen zijn veranderd, je herkent jezelf in geen enkele functieomschrijving meer. Waarom heb je niet eerder om je heen gekeken, waarom ben je niet blijven leren, waarom heb je zo lang die baan met ‘in ieder geval zekerheid’ aangehouden?

canstockphoto4580530

Wat nu? Had je jezelf hier niet op voor kunnen bereiden? En wat zou je in hemelsnaam moeten kunnen om voorbereid te zijn op voortdurende verandering qua banen, qua werk en qua omgeving?

In 2025 bestaat 80% van de huidige grote bedrijven niet meer. Dat had ik al vaker gehoord. Maar in 2030 bestaat ook nog eens 98% van de banen niet meer. ‘Dat is wel heel veel’, vind je niet?

Dubbele sandwich generatie
De veertigers van nu zullen over tien jaar in ieder geval dubbel gesandwiched worden. Zij hebben op het privéfront te maken met zorg voor kinderen en ouders. En zij zullen geconfronteerd worden met een andere vraag op de arbeidsmarkt dan hun vaardigheden en kennis reiken.

canstockphoto21275870

De vijftigers van nu springen met wat kunst en vliegwerk nog wel naar hun pensioen. Ze hebben hun huizen vaak in de goede tijden gekocht. Misschien is het kussen wat dunner door ongevallen op de aandelenmarkt of eerder verlies van een baan.

Is er een lachende derde?
Dertigers kunnen de lachende derde zijn als zij in staat zijn de gekantelde arbeidsplekken van de veertigers in te nemen. Daarvoor moeten ze wel de juiste mindset, de nodige ICT kennis en creatieve skills meebrengen. Boven op hun eigen vakinhoudelijke professionaliteit. Diegenen die zich al teveel hebben aangepast in de oude wereld zullen het zwaar krijgen.

Ik gok op de twintigers. Digitaal bewegen zit in hun genen. Ze hebben minder last van hun ego en meer oog voor hun footprint. Ook als principiële beslissingen hen individueel nadelen brengen. Met geld alleen vang je ze niet.

canstockphoto0423910

Leren
Ik ben het afgelopen jaar met een aantal twintigers (en net dertigers) opgetrokken. Iedere keer hebben ze mij verrast met wat zij zien in een bepaalde situatie en wat zij daarmee doen. Hun houding en beelden hebben mij verrijkt. Maar ik ben door hen ook op verschillende momenten hard met mijn ego geconfronteerd.

De moeder in mij informeerde vooraf, opende deuren en spiegelde gedrag. Maar ging succes alleen hun kant uit, dan voelde ik toch een paar scherpe randjes prikken. Dan echode van binnen: ‘En waar ben jij nou nog in het verhaal? Straks hebben ze je niet meer nodig’. Toen ik dat toegaf begon ik pas echt te leren.

In zijn achteruit vooruit
In mijn samenwerking met deze jongvolwassenen kwam ik erachter dat, wil je jong en oud of oud en nieuw bij elkaar brengen, dan is er een totaal andere manier van leren nodig. Die manier hebben we ‘achteruitleren’ genoemd.

‘Achteruitleren’ is midden in een situatie beginnen. Het is onhelder hoe je eruit komt. Proberen de situatie te controleren werkt niet, want er zijn te veel onvoorspelbare factoren. Door gewoon maar iets op de tast te gaan doen, vind je uit wat een situatie nodig heeft. Pas achteraf besef je dat je wat geleerd hebt.

canstockphoto22036967

Wat moet je kunnen of zijn in de toekomst?
Een improvisatietalent, creatief, flexibel, nieuwsgierig, je moet kunnen associëren, verbanden leggen. Verder moet je mensen bij elkaar kunnen brengen uit verschillende werelden, nieuwe combinaties maken tussen verschillende disciplines en emotioneel en non-verbaal goed kunnen communiceren.

Het is ook belangrijk dat je:

  • Weet wat je zelf in huis hebt en wat een ander daaraan heeft.
  • In het hier en nu kunt loslaten en dat proces bij jezelf wilt observeren.
  • De moed hebt om vertrouwen te geven aan iets wat nog niet af is of waarvan het resultaat nog niet zichtbaar is.

Zelf sturen
Wij willen mensen een stuur in handen geven, zodat ze de komende jaren een eigen koers kunnen bepalen. En dat is hard nodig.

canstockphoto10947515

Samen met Maarten van den Berg ga ik dit concept ‘Achteruitleren’ ontwikkelen met bijvoorbeeld trainingen waarmee je stapsgewijs leert hoe je jezelf zo ontwikkelt dat jij je werk zelf creëert vanuit wat jij in huis hebt. We leren je welke kwaliteiten je in huis hebt zodat je vanuit je eigen kracht kunt werken.

In dit soort trainingen leer je door voorbeelden, methodes en oefeningen uit de improvisatie- en toneelwereld, maar ook vanuit de psychologie en groepsdynamica.

De eerste stap?
Je leert nieuwe – wonderbaarlijke – stappen zetten. Daarmee kun je anderen inspireren en ben je zelf interessant om mee samen te werken. Je werkt vanuit casussen die je zelf meebrengt. Uit het samen leren en de interesse voor elkaar ontstaan waarden. En dat zijn in de toekomst de wortels voor succes.

Je kunt altijd beginnen. Neem Fauja Singh uit Oost-Londen. Op 89-jarige leeftijd begon hij met hardlopen, toen zijn vrouw en zoon overleden. Hij is de oudste marathonloper van de wereld geworden. Op zijn honderdste liep hij de Toronto Waterfront Marathon uit. Adidas werd maar graag geassocieerd met zijn verhaal. Inmiddels is hij 104 jaar en loopt nog steeds.

100 jarige hardloper

Focus
We zoeken mensen uit hele verschillende werelden, uit de creatieve wereld en uit de zakenwereld bij elkaar zodat er veel beweging en vernieuwing kan zijn in onze trainingen. Niet alleen op dat moment maar ook daarna. Voor zowel jong en oud, als oude en nieuwe wereld.

Door de ontwikkeling van ‘Achteruitleren’ gaat mijn blog veranderen. De blog komt voorlopig eens in de vier weken uit. Dan ga ik jullie meenemen naar de mensen die we ontmoeten en op onze speurtochten naar doe-het-zelf-kracht die nodig is om een ieder een eigen werkplek op de markt te laten veroveren.

Wil jij een keer proeven aan dit concept of wil je je ideeën toetsen, aarzel dan niet om dat te laten weten. We nemen graag contact met je op, om te kijken wat we met en voor je kunnen doen.

Britta Bouma – Hidden Values