opdrachten.jpg

SMAC nieuwe stijl, een zaak van en voor iedereen

Iedere dag kom ik puzzelstukjes tegen van hoe onze nieuwe wereld eruit gaat zien. Ik zet door met zoeken. Ook als ik ze niet meteen begrijp. Of gelijk kan toepassen. Mijn nieuwsgierigheid wint.

Ik zoek kapstokken voor die losse weetjes. Ik wil ze vasthouden. Anders spoelen ze weer weg. Na een paar keer eb en vloed.
“Hoort bij… Klinkt als… Lijkt op…”

Macaroni +
Zo struikelde ik de laatste weken een paar keer over SMAC. Nee, niet dat rechthoekige blik ter grootte van twee gestapelde duploblokken. Met dat speciale sleuteltje onder op de bodem.

De eerste keer bleef alleen de naam SMAC hangen. En toch ook een ranzige associatie van SMAC met ‘macaroni en blokjes kaas’. Die geur alleen al…

Schermafbeelding 2014-11-27 om 11.48.15
 
Smakelijk smekken
Nieuwe SMAC is reukloos. Virtueel. En hot! Toen ik me daar in verdiepte, vielen er een aantal losse puzzelstukken in elkaar.

SMAC staat voor de samenwerking van technologieën:
Social media
Mobiele apparaten
Analyse van data
Cloud computing

Nee, niet wegklikken!
Ik kan me voorstellen dat je denkt:
“Ja, en dan? Wat kan ik daarmee?”

‘Nou, daar zit ‘m nou net de crux. Je kan er nu misschien nog niets mee. Het zijn losse weetjes. Maar je moet er wat mee! In de komende vijf jaar gaat alles op z’n kop. En wil je je eigen pad blijven kiezen, heb je ander referentiemateriaal nodig.’

Het zit daar, waar je het niet verwacht
Een voorbeeld dat ik in deze context vaak aanhaal is die van een infra-leverancier met zijn eindgebruiker. Hij wil zijn klant nieuwe commerciële mogelijkheden laten verkennen:

“Wat is uw grootste troef als zorginstelling?”

‘De kwaliteit van onze organisatie? De persoonlijke aandacht voor onze cliënten?’
“Nee, uw alarmcentrale.”
‘Huh..?’

Discussie gesloten
“U heeft een groot aantal locaties. Daardoor heeft uw ICT platform dekking in meerdere regio’s. De infrastructuur is er dus al. Zonder al te veel kosten kan deze techniek ook voor anderen worden gebruikt. Dit levert extra kasstromen op.”
‘Creatief gedacht. Maar dat past niet in onze strategie.’

De boodschap dringt op deze frequentie niet door. Daar zijn qua vorm meerdere redenen voor te bedenken. Maar het begint bij het referentiekader van de eindgebruiker. Hoe ver staat hij van het nieuwe concept af?

Terug naar SMAC
SMAC is een kruispunt waar een aantal zaken bij elkaar komen. Bekende en onbekende.

Als consument weten we inmiddels wat sociale media en mobiele apparaten voor ons kunnen betekenen. Ons werk hobbelde achter deze ontwikkelingen aan. ‘Bring-your-own-device’ op het werk was niet veilig. En facebooken of twitteren in de baas zijn tijd was ‘not done’.

Schermafbeelding 2014-11-28 om 13.13.47

Bron: Cognizant

Bestaande organisaties hebben ermee om leren gaan. Maar het lijkt meer op gedogen. Met kanaliseren, ontkracht je het potentieel van SMAC.

Halo’s en hallo’s
Om ons heen zwermen nevels met data (halo’s), die bedrijven proberen te vangen in profielen. Met die informatie proberen ze ons met nieuwe producten en diensten te verleiden. Maar ze kennen de codes van die halo’s (nog) niet goed. Om de behoeften van de mensen goed te begrijpen. En er een warm ‘hallo’ mee te maken.

Analyse van data
Binnenkort komen daar de halo’s van ontelbare objecten bij (‘the internet of things’). Hoe meer data er zijn, hoe belangrijker het wordt om informatie goed te kunnen ontrafelen. En de inzichten te ontwarren.

Dan ontstaan door die nieuwe techniek ook nieuwe business modellen. En dan gaat het hard… Die nieuwe technologieën hebben zich namelijk al op grote schaal in de consumentenmarkt bewezen. De kracht zit hem in het feit dat er gestapeld wordt.

Social media?
Het is een onderdeel van ons leven geworden.

Mobiele apparaten?
We ervaren ze als een verlengstuk van onszelf.

Cloud?
Er is geen offerte voor ICT infrastructuur meer, waar Cloud alternatieven niet in mee worden genomen.

Nieuwe golf?
Je denkt misschien dat we gewoon een nieuwe golf van automatisering krijgen. En dat alles wel weer op zijn pootjes zal landen. Maar dit keer is het echt anders. Je moet je gaan voorstellen dat de wereld op zijn kop staat. En dat jij aan het plafond moet blijven hangen. Hoe bereid je je daar op voor?

canstockphoto14884755-KL
Waar is de brug tussen ICT en business?
Er zijn veel kleinere bedrijven met indrukwekkende technologie. Maar zij dringen niet via IT afdelingen door naar de primaire business. Die moeten zelf de deur opendoen. Daar moet over nieuwe business modellen worden besloten.
 
 
 
 
 
 
 
 
Word wakker
Dit is een wake-up call. Een scheepshoorn die aangeeft dat de wal in zicht is. SMAC gaat jouw voorspelbare wereld veranderen.

Wil je daar in meedoen?
Een mooie cadeautip voor Sinterklaas in dit kader is het boek ‘Code Halo’s’ van Malcolm Frank e.a. Zij schetsen op een heel leesbare manier wat ons op dit gebied te wachten staat. En hoe je je daar op voor kan bereiden. De handige modellen kun je meteen in praktijk brengen.

Geef de vloer aan…
… de techneuten om je heen. Laat je door hen verrassen hoe zij de wereld zien. Geef me binnen twee weken een mooi voorbeeld van een nieuw business model. En je krijgt van mij een gratis toegangsbewijs voor Meet The Mavericks op 23 januari 2015.

Britta Bouma – Hidden Values