opdrachten.jpg

Triodos, geneeskunde en kunstenaars kijken anders

“Ik werk niet met een bureau, maar met mensen. Voor mij is het belangrijk wie de afzender is van een inspiratiebron.”

Aan het woord is Roel Welsing, marketing directeur van Triodos Bank. Hij geeft in Tribes Utrecht een presentatie aan ondernemers. Hij vertelt over maatschappelijk ondernemen en hoe hij al meer dan tien jaar bijdraagt aan campagnes van Triodos.

“Volg je hart, gebruik je hoofd”
Middenin de financiële crisis kwam Triodos met een ander geluid. Hij licht deze andere manier van kijken toe.

Schermafbeelding 2016-05-05 om 15.42.28

“Triodos is een financiële instelling. Wij hebben ook een normatief vertrekpunt: hoe zien de cijfers eruit en welke risico’s zijn er? Maar daar voegen we iets subjectiefs aan toe: de maatschappelijke bijdrage van een klant. Daardoor staat geld niet meer centraal, maar de interactie tussen mensen.”

Van beelden naar interactie
We kijken gezamenlijk naar een aantal van die commercials. Indringende minuten waarin klein het nieuwe groot wordt en groei meer dan een cijfer alleen.

“We faciliteren een dialoog door verbinding te maken op waarden. We inspireren met optimisme, rust en zetten aan tot reflectie. En hopelijk tot daden…”

Dit is nooit klaar…
Bij ons als ondernemers is het ‘domino-day’. De associaties vliegen rond. Dan zegt Roel dat hij weg moet. Hij moet repeteren met zijn band waarin hij zanger is. Hij geeft ons snel nog wat tips uit zijn boek Verbinden is het nieuwe verkopen.

Zijn vierde tip “een verantwoordelijke organisatie bestaat niet” is het meest bij me blijven hangen. Het zijn mensen bij elkaar die zorgen of iets blijft liggen of juist wordt aangepakt. Voor concrete resultaten heb je verschillende soorten mensen en meerdere disciplines nodig.

Verbinden is vermenigvuldigen
Dit gedachtegoed “waarde is meer dan geld alleen”, rolt een-op-een door in twee andere voorbeelden waar ik tegenaan ben gelopen:

1. De diagnose van een arts wordt beter met de ogen van een kunstenaar.
2. Het binnenste buiten van een kunstenaar is een kloppend hart in de zakenwereld.

Ad 1: Arts = kunst + dokter
Geneeskundestudenten uit Nijmegen gaan met een kunstenaar naar het museum. Ze krijgen de opdracht tien minuten naar een schilderij te kijken en alle details te onthouden. Ze hebben veel aantekeningen gemaakt, maar op de vraag “Welke kleur is de lijst?” heeft niemand antwoord.

canstockphoto12569735

De groep studenten gaat na deze eerste vuurproef nog zeven weken langer het museum in. Zo ervaren zij op verschillende manieren hoe kunstenaars observeren. En dat is heel anders dan artsen dat nu doen.

Je moet het maar ‘Keunen’
“Door zo naar de details te kijken, mis je het overzicht, en dat overzicht is juist zo belangrijk als arts. Je leert met dit nieuwe vak anders kijken”, zegt hoogleraar en oogarts Jan Keunen.

Uit meerdere onderzoeken blijkt namelijk dat leren kijken naar kunst kan helpen om als arts betere diagnoses te stellen. Studenten worden hierdoor getraind in observeren, wanneer ze bijvoorbeeld in gesprek zijn met een patiënt.

Voor kunstenaars is er ook een wereld te winnen.

Ad 2: Wie zit op mij te wachten?
Vierdejaars schrijfstudenten van de HKU krijgen les in werkveldoriëntatie van Koen en Maarten met de systematiek van ‘Making your life as an artist’. Met alleen schrijven zullen zij zich waarschijnlijk niet in hun levensonderhoud kunnen voorzien. Door lage stuktarieven in de culturele sector, komen uurtarieven geregeld onder € 10 per uur uit.

Het is dus belangrijk dat ze straks niet totaal afhankelijk van creatief schrijven hoeven zijn. En een beeld hebben wat zij met hun opleiding en achtergrond voor bedrijven en andere organisaties kunnen betekenen.

canstockphoto10771334

Raam in een blinde muur
Ik ben te gast om de studenten een doorkijkje te geven naar het bedrijfsleven: hoe denkt en voelt men daar? Waar kunnen zij een voet mee aan de grond krijgen? Ze komen uit zichzelf tot ideeën als communicatieteksten en het maken van concepten.

Ze leren groot te dromen en kleine concrete stappen te zetten. Voor iedereen is het een doel straks (betaalde) opdrachten te krijgen. Voorbeelden vinden van mensen die dat al gelukt is, is geen probleem. Die kennen ze.

“Zoveel bescheidenheid had ik nog niet gezien”
Maar de tweede stap, een afspraak maken, vinden ze moeilijk.
“Het voelt slinks om te zeggen dat ik een kop koffie met zo iemand wil drinken. Ik vind het ook pretentieus; net alsof ik van mezelf overtuigd ben dat ik goed genoeg ben.”

Maarten en ik geven tegengas:
“Wat is erop tegen om te zeggen: ik vind het super dat je dit bereikt hebt. Dat wil ik ook. Wil je jouw ervaringen met mij delen?”
“Iedereen vindt het leuk om over zichzelf te praten, zolang de ander maar oprecht geïnteresseerd is.”

Wat zijn je talenten waard?
Als je met verbinden leert vermenigvuldigen, leveren je talenten meer op. Wie ben jij dat je dat kan? Gewoon door jezelf te zijn! En te kijken wat een ander nodig heeft. En natuurlijk moet je ook het lef hebben om het te doen…

Dan kan een marketingcampagne aanvoelen als een persoonlijk gesprek. Dan kan je arts in tien minuten meer van je zien dan de geijkte patronen. En dan kan een kunstenaar zijn ruimte claimen om plekken te ontginnen waar zijn inspiratie nodig is. Daar worden we allemaal beter van.

En JIJ?
Roel neemt afscheid en zegt: “Wat is de sociale betekenis van jullie werk? Vertel van daaruit je visie.”

canstockphoto2482022

De uitspraak van Antoine de Saint-Exupéry… (ja, van ‘le petit prince’):
“Als je een schip wilt bouwen, trommel dan geen mensen op om hout te verzamelen, werk te verdelen en opdrachten te geven. Leer ze te verlangen naar de eindeloze zee.”


…zie ik nu in een ander licht
“Als je eindeloos verlangt naar de zee, leer dan anderen aan je te binden zodat je samen een boot kan bouwen. Wie hout zoekt of opdrachten geeft, volgt vanzelf wanneer dat opportuun wordt.”

Welke uitspraak gaat voor jou op? Maak een U-bocht, in plaats van alsmaar rechtdoor op je eigen spoor. Zie het anders, doe het anders, dan krijg je eindelijk hetgeen je altijd al wilde.

Voorbeelden van jullie zijn van harte welkom, zodat ik ze kan uitvergroten en verder kan vertellen. Hoort, zegt het voort…