opdrachten.jpg

Verdwaal, ontdek ‘anders’ en creëer nieuw

Omstreeks 1930 is André Citroën in discussie met zijn chassisbouwer. Auto’s waren in die tijd veredelde koetsen, met een motor erin. Leveranciers van het onderstel, koetswerk (‘carrosse’) en de inrichting werkten nauw samen.

Wat jij wilt, kan niet..
André: “Ik wil groter koetswerk leveren aan mijn klanten. En sterkere motoren inbouwen. Je beperkt me bij het bouwen van grotere auto’s. Je chassis is te zwaar.”
Chassisbouwer: “Dat kan niet anders. Jij hebt de robuustheid van mijn chassis nodig, anders is jouw auto onveilig.”

“Dan… doe ik het zelf”
In 1934 zorgde André Citroën met zijn ‘Traction Avant’ voor een zelfdragende carrosserie. Zo stevig uitgevoerd, dat losse onderdelen daar direct op gemonteerd konden worden. Een trendbreuk. Het chassis was vanaf dat moment van ondergeschikt belang.

Lego stapelen op maat
Een analogie met de ICT wereld dringt zich op. Alle nieuwe technologie is zelfdragend. Je stapelt legoblokjes die kunnen worden hergebruikt. Meer locaties of gebruikers? In een paar dagen heb je meer capaciteit. Krimp? Vice versa.

Stapelen is op lange termijn struikelen
Met oude technologie behoud je iedere keer (delen) van je oude chassis. De gevestigde orde sleept die last al decennia met zich mee. Een volledig nieuw systeem kopen is ook geen directe oplossing. Verouderde computersystemen zijn lastig te verwijderen. Omdat ze nog steeds operationeel zijn in kritische bedrijfsprocessen.

‘Unusual suspects’ vinden
Waarom is het relevant om in dit soort metaforen/analogieën te kunnen denken? Een communicatie adviseur, trendwatcher, neuroloog en marketeer geven hier hun kijk op. Iedere discipline geeft een ander perspectief.

Hoe diep zijn de loopgraven?
Een communicatie adviseur: “Een professional loopt altijd risico om van zijn vakgebied een loopgraaf te maken. Zeker als hij vanuit zijn opleiding in een rechte lijn naar een expertrol groeit. De drempel voor niet-experts kan daardoor bij hem te hoog worden. Op deze manier gaat betekenis verloren. En worden signalen voor interactie niet opgepikt.”

Communi-care
“De kunst van communicatie is ‘iets gemeenschappelijk maken’. Kennisoverdracht van de ene naar de andere discipline is daarvoor noodzakelijk. Dat hoeft niet in detail. Met bovenstaande metafoor/analogie kan heel gemakkelijk een brug geslagen worden. Appreciatie en wederzijds begrip zijn het begin van een relatie.”

L’histoire se repète?
De trendwatcher: de geschiedenis eerder begrijpen? Hij wordt nú gemaakt.

“Onze wereld ontwikkelt zich niet meer volgens vaste patronen. Zaken in detail plannen? Daar is geen tijd meer voor. Of strak organiseren? Er zijn te veel variabelen om rekening mee te houden. Voortschrijdend inzicht is ons nieuwe kompas.”

“Multidisciplinaire input van experts combineren. Met dat inzicht zijn we effectiever. Onze ideeën rijker. De versie 1.0 sneller uitgeprobeerd. En problemen onderweg gemakkelijker opgelost.”

Geen B-wegen maar snelwegen
De neuroloog: hoe verwerken we kennis en ervaring?

“Ons brein is maakbaar. Hoe meer talen je kent. Des te gemakkelijker je een volgende taal leert spreken. Onze hersenen grijpen altijd terug op eerdere betekenissen, ervaringen en associaties. Die zijn vastgelegd in bestaande snelwegen tussen onze hersencellen: neurale netwerken. Tip: beelden en metaforen beklijven veel beter dan woorden.”

Hoe verbeteren we onze innovatiekracht?
“Hoe meer kennis en ervaring we verwerken. Des te sterker de verbindingen tussen onze hersencellen worden. Komt daar andersoortige kennis en informatie bij. En ook nog via verschillende zintuigen. Dan breidt het verbindende neurale netwerk verder uit. Nieuwe associaties worden daardoor nog weer gemakkelijker geactiveerd.”

Lego terug naar af
De marketeer: wat is de goede balans tussen techniek en marketing?

“Jouw metafoor van Lego spreekt me erg aan. Jaren geleden ging Lego de fout in. Het assortiment steentjes werd steeds groter. En de resultaten slechter. De noodrem bracht ze weer bij hun oorspronkelijk missie. Kinderen aanmoedigen om creatief te denken en systematisch te redeneren. Daar zijn universele steentjes voor nodig. Die je breed toepast. De aandacht is daarna verlegd naar marketing. Ook bij de nieuwe doelgroep meisjes zijn er nauwelijks meer soorten blokjes bijgekomen….”

En thuis…
“Deze schaalbaarheid is ook het succes achter IKEA. Hun visie is: “een beter dagelijks leven creëren voor zo veel mogelijk mensen.” Dit doen ze met een zeer beperkt aantal bouwstenen. Daar kun je kasten, bedden, bureaus, etc. mee maken. Het succes zit in het verhaal erom heen. En dat is marketing.”

Wrap up
Het heeft dus zin om stil te staan bij wat er om ons heen gebeurt. Ook als het niet logisch lijkt. Deel deze beelden met anderen. Zoek samen verbanden. In de loop der tijd. Of tussen verschillende disciplines.

Oefening baart kunst. Hoe meer ideeën we verzamelen. Hoe meer dwarsverbanden we ontdekken. Des te meer nieuwe combinaties we kunnen maken. Dit zijn ‘new business capabilities’. Deze geven ons de beste kansen om morgen ‘nieuw’ te blijven creëren.”

Je gevoel zegt ja, maar het systeem zegt nee?

Je ‘gut feeling’ zegt: “Doorgaan. Je bent op de goede weg.” Maar je kan niet 1-2-3 herleiden waar je naar op zoek bent. Ik beloof je een ongebruikelijke combinatie. Zodat je balletje weer verder rolt. En je meer ‘anders’ ontdekt.

Al nieuwe ingrediënten verzameld? Maar de puzzelstukken passen niet? Ik help je graag de puzzelstukken te draaien. Of misschien ontbreekt er wel iets.

Ik ben één click van je verwijderd….. Durf jij je te laten verrassen door ‘anders’? Klik dan hier om je vraag naar mij te mailen.

Britta Bouma – Hidden Values