opdrachten.jpg

Waarom Ajax niet scoort en executives dwalen

Dit weekend speelde Ajax tegen PEC Zwolle. Veel kansen. Weinig doelpunten. Een nipte overwinning voor Ajax; met 2-1.

Ik zie, ik zie wat jij niet ziet
‘Verkeerde spitsen in het veld?’
Commentaar van Frank de Boer na de wedstrijd: “Spits Sigþórsson wint bijna elk duel in de lucht.”

’s Avonds bij de evaluatie komt de ontnuchtering van data-analist Tijs Rokers:
“De spits won slechts de helft van de duels.”

Tot het tegendeel bewezen is
Voetbalcommentator: “Hoe kan een ervaren trainer er zo naast zitten?”
Tijs: “Als je het idee hebt dat een spits heel zeker en balvast is. Dan kan je waarneming je heel erg voor de gek houden.”

Commentator: “Maar je ziet toch wat er gebeurt?”
Tijs: “Een vooringenomen beeld over een speler ebt moeilijk weg. Zelfs als de feiten het tegendeel bewijzen. Dat gat overbruggen. Vind ik mooi aan mijn vak.”

Ondertussen, in een andere eredivisie
In grote organisaties is het niet anders. Daar wordt bovenin menig standpunt ingenomen. Op basis van ervaring en overtuigingen. Zonder alle relevante gegevens erbij te halen. Terwijl die data voor het grijpen liggen, elders in de organisatie of extern.

Economist Intelligent Unit (2012)
“Executives delegeren liever aan mensen die op basis van expertise besluiten nemen dan degenen die dat op basis van data-analyses doen. Dit belemmert veel bedrijven om een datagedreven cultuur te ontwikkelen.”

Je laten opdrijven door data? Het loont!
Economist: “Gebruikt een bedrijf substantieel meer data-analyses dan andere bedrijven, dan heeft het drie keer zoveel kans om ook substantieel betere resultaten te behalen. Bij minder gebruik van data-analyses, gaat dit omgekeerd evenredig ook op.”

Platformeconomie
Data zorgen voor nieuwe producten en diensten. Die zitten steeds vaker tussen de klant en een andere leverancier. De infrastructuur voor deze nieuwe oplossingen is er al. Als jij die kans niet pakt, doet een ander het.

Kleine kansen, grote gevolgen
Nieuwe verkoopleads krijgen?
Een commercieel manager: “Daar heb ik geen budget voor.”
De data-analist: ‘De mooiste lead komt de klant zelf al brengen. Het zit ergens onder in je systemen.’
“Ga weg…”
‘Het is een verhuisbericht. Volgens mijn analyse is dat de beste lead uit jouw klantenbestand.’

‘Survival of the fittest’
Organisaties zijn net als organismen. Alleen diegenen die fit genoeg zijn om zich aan te passen aan veranderde omstandigheden overleven. Evolutie gaat sprongsgewijs. Het begint bij één individu.

“Ooit begon een aap termieten te vangen met een stokje. Op een gegeven moment deed de hele groep het.”

Zo gaat het vast ook met gebruik van data.

Een frisse start na de zomer
Ik sla de krant deze week open. Toch nog hoop voor onze executives. Bij Nyenrode kunnen ze snel kennis opdoen in korte opleidingen:
• September: Architectuur voor de Cloud
• Oktober: Big Data Essentials
• November: IT Agility

Ik maak hier graag reclame voor. Jullie ook?

Leiderschap uit het verleden, geeft nog geen…
Als onze executives begrijpen wat deze ‘new business capabilities’ zijn. Dan hebben we nog geen datagedreven cultuur in onze organisaties.

Jalapeños
Leiderschap kan op het gebied van creativiteit en externe oriëntatie ook nog wat peper hebben. Door tijd en geld te reserveren voor:
• Experimenteren met oplossingen en werkwijzen
• Waarderen van creatieve medewerkers
• Vertalen van externe ontwikkelingen naar marketing, ICT, HRM, etc.

Wie gaat hier een lans voor breken? Jij?

Dan weet ik een leuke plek voor je om inspiratie op te doen. Kom op 26 september naar ‘Meet the Mavericks’. Ik ben er ook. http://schoolofmavericks.com/meet-the-mavericks/

Cruyffiaanse logica
Frank de Boer gaat waarschijnlijk over een paar weken al overstag.

Voor onze executives zal het wat langer duren. Dat is een typisch geval van: “Je gaat het pas zien als je het door hebt.”

Britta Bouma – Hidden Values